Riskutbildning 1B

Riskutbildning 1

Från 1 april 2009 är det krav på obligatorisk Riskutbildning för behörighet B (Bil).

Utbildningen är i två delar: Riskettan och Risktvåan, båda delarna skall vara genomförda och giltiga innan du gör ditt kunskapsprov och körprov.

Riskutbildningen kan enbart genomföras hos utbildare som är godkända av Transportstyrelsen.

RISK1 B

Denna utbildning berör frågor kring alkohol, droger samt trötthet och riskbeteende. Riskettan är en teoretisk utbildning som görs på trafikskolan. 180 min exklusive paus.

RISK2 B

Del två handlar om hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden, kursen består mestadels av praktik och omfattar fyra timmar. Du ska vara i slutskedet av din förarutbildning när du gör del 2. Det beror på att det ställs höga krav när det gäller bland annat bedömning, värdering och förståelse av olika trafiksituationer. Dessutom måste du kunna manövrera ditt fordon på ett säkert sätt.

BOKNING AV RISK1 OCH RISK2

För bokning av Risk1 kan ni gå in på E-handel, välj ”KURSER” och boka, elller följ länken nedan och scrolla ner.

Risk2 bokas av oss här på Trafikskolan. Prata med din trafiklärare.

BOKA RISK1 HÄR!

Kostnad 900 kr/person och kurstillfälle

• Anmälan är bindande
  • Vid ej avbokad anmälan senast kl 13:00 vardagen innan, debiteras hela kostnaden/person.